Čím barvit?

Napsal

Malý rozbor výhod a nevýhod barev AGAMA.

V poslední době je na našem trhu poměrně bohatá nabídka modelářských pomůcek, včetně modelářských barev. Pokud by si začínající modelář chtěl dělat obrázek podle informací z internetu a modelářských časopisů, zřejmě by si rovnou namířil pro některé nové akrylové barvy firem Gunze nebo Vallejo. Tyto barvy samozřejmě představují absolutní špičku na trhu, je ale nutné ji vyvážit i rychlou sublimací oběživa z našich peněženek. Navíc jsou dostupné pouze v některých prodejnách. K tomu se váže problém nás modelářů z menších měst: Co dělat, když barva vyschne, vyteče, nebo prostě dojde? Hračkárny a obchodní domy v našich končinách jsou naštěstí často zásobeny barvami pana Bílka, Agamami, nebo osvědčenými emaily Humbrol a Revell. Opomenu zatím prvně a posledně jmenované, s prvními nemám praktické zkušenosti (na rozdíl od pana šéfredaktora J), na výrobky Humbrol a Revell jistě ještě někdy dojde. Barvy Agama jsou častým tématem debat. Zkusím se nyní podělit o vlastní zkušenosti a zážitky z práce s nimi.

2003031902_0.JPG, 550x334 px. (29175 bajtov)

Pardubická firma Agama vyrábí v současnosti barvy trojího druhu. Nejstarší z nich jsou tzv. lihovky (na snímku uprostřed). Barvy jsou balené do malých lahviček. V klasických plechovkách si můžeme koupit syntetické emaily (na snímku vpravo). Nejnověji firma vydala sadu vodou ředitelných akrylových barev v plastových lahvičkách.

LIHOVÉ BARVY: Podle mě nejsou určeny právě začátečníkům. Proč? Nejsou zrovna nejvhodnější k natírání štětcem. Poměrně rychle totiž zasychají, takže není možné používat opakované tahy štětcem křížem přes sebe po povrchu. Zhruba u třetího tahu zjistíme, že štětec volně neklouže, ale začíná tvořit shluky vlasu, které modelují nepěkné brázdy v nátěru. Barva navíc schne rychle i na štětci, což je nepříjemné, když chceme na modelu namalovat nějaké drobné detaily, například v interiéru. I nejtenčí štěteček se totiž po druhém namočení rozšíří o milimetrovou vrstvu napůl zaschlé barvy. Díky tomuto rychlému zasychání jsou barvy rovněž téměř nepoužitelné pro patinovací metody typu dry brush. Dle mojí osobní zkušenosti ale nastává zásadní změna, když se pokusíme barvy stříkat. Nechci hodnotit jemnost a kvalitu jejich pigmentu, nemám k tomu patřičnou erudici. Ale při dobrém naředění barvy dobře kryjí v tenké a hladké vrstvě. Navíc rychlé zasychání se zde mění obratem ve výhodu. Nejenže je možné již po několika minutách s povrchem opatrně manipulovat (obecně manipulaci nedoporučuji, ale stříkáme-li větší plochu a potřebujeme model někde podepřít…, co zbývá?), ale zhruba za dvě hodinky je možné na nastříkaný povrch nalepit maskovací pásku a pokračovat ve stříkání dalšího odstínu.
Čím ředit? Doporučuji originální ředidlo. Ve chvíli jeho akutního nedostatku jsem sáhl i po čistém lihu a fungovalo to. A co používám konkrétně já? Prosím pravověrné modeláře a zaměstnance firmy, aby dále nečetli: Osobně používám ředidlo C6000. Jistě je možné polemizovat o jeho agresivitě vůči povrchu z polystyrenu, o jeho zápachu, ale po několikaleté zkušenosti mohu říci, že má ideální hustotu, dobře ředí pigment a při stříkání povrch nanaruší. Svojí vysokou těkavostí urychluje schnutí, navíc vyjde levněji, než originální ředidlo.

EMAILY: Zeptejte se zkušeného modeláře na emaily Agama a uslyšíte okamžitou reakci – pomalé schnutí. Ano, to je nepříjemnost, která vás u těchto barev čeká. Nejhorší je kupodivu u barev matných, někteří kolegové jsou schopni přísahat na to, kolik dnů jim povrch schnul. Faktem je, že ještě druhý den se může stát, že když na nátěr tímto emailem sáhnete, ucítíte nepříjemnou lepkavost. Firma by asi podala vysvětlení, můj pocit je, že schnutí se zlepšuje při důkladném promíchání barvy. Další věc, kterou můžete udělat, je nastříkat povrch po základním zaschnutí nějakým rychle schnoucím lakem. Pak je možné s povrchem manipulovat a třeba nanášet dekály. Jak se barvy natírají? Lépe než lihovky. I tyto barvy však mají tendenci rychle houstnout, je třeba s nimi pracovat rychle. Všiml jsem si také malé afinity k povrchu modelu – při natírání se může stát, že se na okraji tahu štětcem shlukuje barva setřená ze středu. Pokud budeme barvu natírat štětcem, doporučuji rychle natřít povrch naředěnou barvou, po zaschnutí vrstvy pak nátěr opakovat, opět naředěnou barvou. Je dobré dávat pozor na stáří barvy, ačkoliv to stojí peníze, zvykl jsem si tyto emaily vyhazovat jakmile začnou houstnout. K otázkám stříkání nemám zvláštní komentář, barva má jemný pigment, dobře kryje, dělá pěkné povrchy. Nesporně hlavní výhodou emailů Agama je široká škála odstínů, navíc přehledně řazených do tématických řad. Kromě číslování jednotlivých odstínů jsou barvy také označeny písmeny M-matné, L-lesklé, P-polomatné a Me-metalízy. Emaily Agama jsou výborně použitelné pro patinování, včetně dry brush. K ředění doporučuji originální ředidlo, pokud někdo chce zajít do drogerie, pak lze s úspěchem ředit olejovým ředidlem S6006

AKRYLOVÉ BARVY: Jsou zatím nejnovější řadou firmy. Přiznám se, že moje zkušenost s nimi je rozpačitá. Pozitivní je, že je k dispozici nejširší škála odstínů. Pokud je barva čerstvá, pak je dobře použitelná na natírání menších ploch štětcem. Vrátím se k temínu čerstvá barva. Ten se mi zdá u těchto barev obzvláště důležitý. Stalo se mi několikrát, že jsem si v prodejně koupil barvu, která byla velmi hustá a prakticky nepoužitelná. Jestli je to možné ve vaší prodejně, raději si toto ohlídejte. Musím pochválit bílou akrylovku-pokud je čerstvá (rozuměj řídká) velmi slušně kryje. Větší rozpaky u mě vyvolaly pokusy o stříkání barvy. Jednak bylo obtížné barvu naředit tak, aby nebylo řídká ani moc, ani málo (používal jsem pouze originální ředidlo), jednak měla barva tendenci rozprsknout se o stříkanou plochu do okolí, jednak po snímání maskovací pásky vypadávaly drobné kousky barvy z rozhraní, které bylo tím pádem zubaté. To jistě souvisí s hlavní výhodou akrylových barev-s rychlým schnutím. Bohužel, pro výše uvedené důvody se mi jen zřídka podařilo dosáhnout dobrého povrchu. Často vznikaly skvrny, kapičky barvy také zasychají už ve vzduchu, takže povrch je krupičkovitý.

Pro úplnost připojuji obrázky originálních ředidel ke všem typům barev. 2003031902_1.JPG, 550x485 px. (51205 bajtov)

K úplnému výčtu barev vyráběných firmou Agama musím přidat ještě speciální sadu transparentních barev. Bohužel s nimi nemám osobní zkušenost, jejich použití vyplývá z odstínů – použijeme je, když budeme chtít napodobovat tónované překryty kabin, poziční světla apod..

2003031902_2.JPG, 368x638 px. (43886 bajtov)

Na samý závěr jsem si nechal opravdovou lahůdku. Nejedná se sice o barvu, ale souvislost s tématem je zřejmá: jedná se o odstraňovač nátěrů PURISOL. Považuji jej za naprosto perfektní. Od doby, kdy ho mám doma jej neustále používám. Ať už k opravám na místech, kde se kamufláž nepovedla, nebo k odbarvování starších modelů, u kterých chci dělat renovaci. Přípravek je doporučen k nanesení na povrch a k následnému sloupnutí zpuchýřnatělé barvy. Já raději volím namočení hadříku do přípravku a omývání kýženého místa modelu. Přípravek neleptá povrch (zatím nemám zkušenosti s průhlednými díly), čistě smyje všechny mnou používané barvy(akryly, lihovky, emaily všech výrobců, spreje Tamiya). Pouze s kamufláží fixovanou lakem měl přípravek problém, ale po troše trpělivosti zvládl i tento úkol. Jediné smýval špatně – křídlo polepené lozengovým obtiskem (tady pomohla moje osvědčená metoda strháváním obtisku pomocí maskovací pásky). Purisol všem modelářům vřele doporučuji!

2003031902_3.JPG, 250x496 px. (23917 bajtov)

Jak tedy zkušenosti v krátkosti shrnout? Emailové Agamy jsou dobrým materiálem pro svoji snadnou dostupnost, množství odstínů, je třeba tolerovat pomalejší schnutí. Lihové barvy jsou neprávem opomíjené a podceněné, na stříkání je mám osobně nejraději. Akryláty Agama zatím skrývají příliš mnoho problémů, věřím ale, že firma bude pokračovat v dalším vývoji tak, aby se i ty staly užitečným vybavením každého modeláře.

Poslední rada na závěr: Není důležité co používáte, ale jak to používáte!